مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

جزئیات واضح و بی طرفانه درباره مسجد جامع اصفهان

 

در تور یزد علاءالدین تراول چه میگذرد؟ علاوه بر مناره های مرتفع و کاشی کاری شده، نوری که از پنجره هایی با شیشه های رنگی میگذرد باعث شده است که فضایی بسیار خوشرنگ و آرامش بخش در آن ایجاد گردد. در کنار بافت قدیمی خشتی یزد، رنگ فیروزه ای مناره ها و گنبد این مسجد ترکیب رنگ بسیار زیبایی را بوجود آورده که دیدن آن ناخودآگاه احساس آرامش خاصی را به همراه دارد. مسجد جامع یزد، دو مناره بهارتفاع ۵۳ متر داردکه بلندترین منارهها در ایران هستند. اما در ترکیب اضافی از آن رو مسجد جامع را به این نام خواندهاند که مسلمان در زمانی خاص (مثلا در روز جمعه) یا برای کاری در آن اجتماع میکنند. تاریخ کهن ایران و روی کار آمدن حکومت ها در دوره های زمانی مختلف باعث شده اند تا امروز در هر گوشه از این مرز و بوم جاذبه های بسیار متنوعی را مشاهده کنیم که ارزششان چیزی فراتر از آنچه تصورش را می کردیم باشد. در تزیینات این فضا از گچکاری، مقرنسکاری و کاشیکاری استفاده شده که منظرهای حیرتانگیز را به وجود آورده است. این مسجد که در نزدیکی قم قرار دارد، به مسجد صاحب الزمان نسبت میدهند. مسجد جامع میبد از جاهای دیدنی میبد به شمار میرود و در استان یزد، شهرستان میبد، بلوار امام و در میدان مرکزی شارستان قدیم قرار دارد.

مناره ها: از معروف ترین ویژگی های مسجد جامع یزد، مناره های آن است که با محاسبات معماری بسیار دقیق و با ظرافت خاصی بنا شده اند. یکی از مسجد جامعهایی که بسیار بزرگ است و نقاشیهای زیبایی دارد. شبستان بزرگ مسجد به دلیل داشتن ستون شهرت یافته است. معمار بنای تاریخی مسجد جامع فهرج یزد با استفاده از آجرهای خشتی آن را ساخته و تعدادی پله بهصورت مارپیچ برای مناره تعبیه کرده است. منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: علیرضا جواهری)تزیینات چندانی در مسجد جامع فهرج وجود ندارد؛ با این حال، سه طرح گچبری در مسجد جامع دیده میشود که معماران روش اجرای آنها را یکسان میپندارند. همچنین نداشتن کتیبه در مسجد جامع فهرج یزد، از دلایل ساخت آن در دورانی پیش از قرن چهارم هجری حکایت دارد؛ چراکه پس از قرن چهارم، ساخت و نصب کتبیه برای مساجد به امری رایج و متداول تبدیل شد.علاوه بر این، استفاده از آجرهای خشتی در ابعاد بزرگ در سازههای دوران ابتدایی اسلام رایج بود که از این نوع آجرها نیز در احداث مسجد جامع فهرج استفاده شده است. منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: David Stanley)مسجد جامع فهرج دارای سه ورودی مجزا است که یکی از آنها (ورودی فعلی مسجد) در بخش جنوب غربی عمارت و دو ورودی دیگر در قسمت شرقی مسجد قرار دارند که در حال حاضر مسدود هستند.در بخش شمالی حیاط مسجد در نمای رواق، سه طرح دیده میشود که بهشکل شیارهای عمودی و با قوس تیزهدار بر فراز هرکدام طراحی شدهاند. دو ورودی دیگر مسجد، یکی در ضلع جنوب غربی و دیگری در شمال شرقی واقع شدهاند و در حال حاضر، هر دو مسدود هستند. باشکوهترین قسمتهای این بنا منارههای مرتفع آن هستند که توسط آقا جمالالدین محمد، مشهور به مهتر جمال بنا شدهاند که وزیر عصر صفویان بود. در ضلع شرقی و غربی این نمازخانه، شاهنشینهایی با پنجره و نورگیر تعبیه شدهاند.

قدمت بالای مسجد جامع یزد و وجود جاذبه های هنری و تاریخی بسیار با شکوه در گوشه کنار آن از جمله دلایلی می باشند که این مکان معنوی را در بین تمام گردشگران داخلی و خارجی مهم جلوه داده است. دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید رنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده. علاوه بر نقشهای گل و بته در سطح خارجی سنگاب، در اطراف لبه آن اشعاری به خط نستعلیق بصورت برجسته کنده کاری شده است، و در بین بیت های شعر اصلی، جملات شعرگونه دیگری در وصف علی نگاشته شده اند. استفاده از کاشی به معماران این امکان را داد تا با استفاده از رنگ، آجرکاری را برجسته تر نشان دهند. این مسجد دارای تابستانخانه و گرمخانه که در سطحی پایین تر از تابستانخانه قرار دارد است. همچنین برای دسترسی راحت تر و سریع تر به مجموعه خان و دیدنی های اطراف آن، می توانید برای اقامت خود از هتل های سنتی یزد واقع در محله لب خندق یا خیابان قائم استفاده کنید. اگر بخواهید با مترو نیز به دیدن کلیسای وانک بروید نیز باید پس از پیاده شدن از مترو 20 دقیقه پیاده روی کنید. پس از خلافت عباسی، سلطان یا نائب وی همان وظیفه خلیفه را در گماشتن امامان و خطیبان جمعه در مساجد مهم را بر عهده داشت. اما مرکز اصلی فعالیتهای عبادی، سیاسی و اجتماعی پیامبر، همان مسجد نبوی بود. برخی از لغتشناسان مانند فراهیدی تعبیر مسجد الجامع را نادرست دانستهاند. در سفر به اصفهان باید خودتان را برای دیدن چنین رستورانهای زیبایی که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به یک موزه زیبا را دارند، آماده کنید.

اگر دوست دارید این منطقه را با دوچرخه طی کنید می توانید دوچرخه هایی را در آن جا کرایه کنید و به گشت و گزار از مناطق آن بپردازید. در طراحی این باغ اقلیم خشک منطقه اصفهان مورد توجه قرار گرفته و آب به صورت فوارههایی کوتاه جریان مییابد و سرانجام به برکه برخورد میکند. البته برای تغییر کاربریدادنِ یک بنا باید تغییراتی در آن داده شده تا بهروز شود و بتوان شرایط امروز را در آن ایجاد کرد که در این قسمت ممکن است خطاهایی صورت بگیرد، اما تمرکز آنها بر این است که در نما و پوسته بیرونی و در حفظ سیما و منظر شهری نهایت تلاش خود را انجام دهند؛ اما الآن حتی در حریم درجهیک چهارباغ یک هتل در حال ساختهشدن است! برای بسیاری از گردشگران این قسمت به دلیل فضای باز، مناظر زیبا و موسیقی زنده در شب حال و هوای متفاوتی دارد. هتلها و اقامتگاههای بسیاری در شهر زیبای اصفهان مشغول خدمت رسانی به مسافران و گردشگران هستند. او ادامه داد: امسال سعیمان برآن بود تا ساعت و مکان برگزاری تمامی مراسمهای مهم یزد را جمعبندی و به گردشگران و عموم جامعه اطلاعرسانی کنیم. امیر چخماق در واقع مجموعه ای فوق العاده زیبا و ارزشمند از بناهای تاریخی یزد می باشد که در مرکز این شهر واقع شده است. محلهی باغ مسجد، محله پشت باغ، محلهی چهار منار، محلهی امیر چخماق از معروفترین محلههای توریستی یزد هستند. یزد از کلان شهرهای ایران است که در مجاورت قسمت مرکزی ایران قرار گرفته است.

این شهر، از جمله شهرهای کویری است که بناهای تاریخی و مذهبی زیادی دارد. مساجد زیادی در این شهر ساخته شده اند که از جمله آنها می توان مسجد جامع یزد را نام برد. نمونه این کاشیکاری ها را میتوان در ایوان و گنبدخانه مسجد یافت. ستونها را میشمارید. تعجب میکنید که چرا فقط 18 ستون در ایوان قرار دارد. سر در بلند این مسجد با قامتی بسیار کشیده بر شانه نازکی از گل، استوار ایستاده و فشار عمومی مناره های آسمانی را بر روی خود به نمایش گذاشته است. در کتابخانه مسجد جامع کبیر یزد نسخههای بسیار قدیمی و نفیس خطی نگهداری میشود که در نوع خود بسیار خاص هستند. همچنین هزینههای نگهداری مساجد جامع، سالیانه از بیت المال تأمین میشد ابونعیم اصفهانی گزارش داده که مخارج جامع یهودیه و نیز مسجد جامع اصفهان تا خلافت مهدی عباسی در دیوان خراج ثبت میشده و شامل حقالزحمه متولی، مؤذنان، مخارج فرش و روشنایی بوده است. عناوین دیگری که برای این مسجد به کار رفته است عبارتند از: مسجد جامع عتیق، مسجد جمعه قدیم، مسجد جامع کبیر یزد و مسجد جامع نو. این مسجد از نظر مرتبه و زیبایی بعد از مسجد جامع کبیر یزد قرار دارد و آن را به نام مسجد جامع نو نیز خوانده اند. نامگذاری میشدند. بیشتر مساجد جامع به نام شهرها خوانده میشوند مانند جامع بصره، کوفه، اصفهان، ری، دمشق، فسطاط و قیروان. البته در شهرهایی که چند مسجد جامع بنا میشد هر مسجد جامعی را جداگانه میخواندند مثلا در بغداد جامع منصور عباسی، جامع مدینه خوانده میشد و جامع مهدی عباسی به جامع رصافه شهرت داشت.

همچنین در مساجد جامع آموزشهای عمومی نیز برگزار میشد که جنبه تبلیغی و ترویجی داشت و با وعظ و ارشاد همراه بود. این مسجد مشتمل بر ایوان وسیع با دهنه 75/15متر، شبستانی با 31ستون، گنبدی عالی با نقش و نمای آجری درگاه ها و تلفیق شده به کاشی و سنگ مکتوب است و بر سر در ورودی آن نوشته هایی به خط نستعلیق و سنگ لوحه های مختلف است. ورودی مسجد جامع یزد، علاوه بر داشتن مناره های مرتفع و پر از نقش و نگار، در و دیوار و سقف بی نظیری دارد که چیزی جز شکوه و زیبایی در آن به چشم نمیخورد. حضور در تالاری به سبک قاجار احتمالا توصیف خوب و کافی است برای صرف یک صبحانه دلچسب؛ فضایی که آکنده از نقش ها و آئینه کاری های این دوره تاریخی ایران است. امکان پذیرایی صبحانه هم با اقامت در خانه دهدشتیها برایتان وجود دارد و اگر بخواهید سایر وعدههای غذایی را هم میتوانید در کافهرستوران این مجموعه زیبا میل کنید. در سفر به یزد از خانه آقازاده نیز دیدن کنید. همچنین فراموش نکنید که سیوسه پل و عمارت چهل ستون هم در نزدیکی خانه دهدشتی قرار دارند و نباید دیدن آنها را از دست بدهید. در این مسجد، یک شبستان بزرگ و اصلی در وسط و دو شبستان دوطرف آن قرار دارند. چهارسوق و بازار شاهی یزد، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارند. در زمان عمرولیث صفاری، اولین مسجد از مساجد تشکیلدهندهی مسجد جامع یزد، روی آتشکدهای بنا گردید. بازار خان مربوط به دوره قاجار است و در یزد، محله لب خندق، خیابان قیام واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در برخی از نقاط این اثر تاریخی و ارزشمند نیز می توانید بقایای راه پله هایی منظم و کنده شده در دل سنگ ها و صخره های را ببینید که تا بالا ادامه داشته اند اما متاسفانه امروزه از بین رفته اند.

روستای خفر جنوبیترین روستای پادنای وسطی است که در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته است. این روستا در دامنه بلندترین قله دنا (قاش مستان) بر روی اراضی پر شیب ساخته شده و یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی قلههای دنا می باشد.رودی که از آب شدن برف های کوه دنا در بین روستاهای این بخش از ایران جاری است. این بنا مجموعه ای از درخشندگی کاشی ها و بلندی مناره ها به ارتفاع 48متر، زیبایی گچبری، خوابیدگی گنبد و شبستان زمستانی وسیع که هر یک عنصر و عاملی از بزرگی، زیبایی و هنرمندی این اثر را به نمایش می گذارد. برخی از فقیهان شیعه علاوه بر مساجد اربعه، اعتکاف را فقط در مسجد جامع جایز دانسته و قائل به جواز آن در غیر مساجد جامع نیستند. و مسجد جمعه نیز استفاده میشد. چنانکه ابن عقده در مسجد جامع رصافه و نیز مسجد براثا، مجلس املای حدیث داشت. برخی از مساجد جامع بخشهای دیگری نیز داشتند مثلا جامع ابن طولون داروخانهای داشت. برخی از آنها مانند مسجد جامع ابن طولون، جامع حاکم، جامع منصور و جامع سلطان در بغداد به نام بانیان آنها که عمدتا از امیران و صاحبمنصبان بودند، شهرت داشتند. نخستین مساجد با عنوان مسجد جامع در شهرهای بصره و کوفه ساخته شد؛ عتبة بن غزوان در سال ۱۴ق با نی و ساقه گیاهان مسجد جامع بصره را بنا کرد. ↑ ««اصفهان» و «رشت» به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند». ↑ برای نمونه نک: شهید اول، البیان، ۱۴۱۲ق، ص۱۳۶؛ محقق حلی، المعتبر فی شرح المختصر، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۰۵. ↑ نک: ابن شبه نمیری، تاریخ المدینة المنورة، ۱۳۶۸ش، ج۱، ص۵۷-۷۵. ↑ نک: ابن شبه نمیری، تاریخ المدینة المنورة، ۱۳۶۸ش، ج۱، ص۱۳۳-۱۴۳. ↑ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۷۶.

↑ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۷۶؛ بسوی، المعرفه و التاریخ، ۱۴۰۱ق، ج۱، ص۱۴۹. ↑ حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵، ج۲، ص۳۹. ↑ ابن بابویه، ۱۳۸۶، ج۲، ص۵۹۳. ↑ مقریزی، السلوک لمعرفة دول الملوک، ۱۴۱۸ق، ج۲، ص۲۴۶: بنقل از دانشنامه جهان اسلام، ج۱، ص۴۳۵۴. ↑ ناصرخسرو، سفرنامه، ۱۳۸۱ش، ص۱۲، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۹۰. ↑ دینوری، اخبارالطوال، ۱۳۶۸ش، ص۱۳۳. ↑ ابن جوزی، المنتظم، ۱۴۱۲ق، ج۱۳، ص۵-۶؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ۱۴۰۷ق، چاپ ابوملحم، ج۶، جزء۱۱، ص۳۳۲: بنقل از دانشنامه جهان اسلام، ج۱، ص۴۳۵۴. راه دوم هم می توانید از خیابان مجلسی وارد خیابان ابن سینا و سپس حدود 10 دقیقه تا مسجد جامع اصفهان پیاده روی کنید. شما چطور فکر می کنید! با این حساب اگر هدف شما از رزرو هتل، تنها استراحت شبانه باشد جنبههای تفریحی داخل این بنای بینظیر را از دست خواهید داد. هتل عباسی اصفهان، هتل پارسیان کوثر اصفهان، هتل آرماندیس اصفهان، هتل آسمان اصفهان و هتل سفیر اصفهان جزو بهترین هتل های اصفهان هستند که به راحتی از طریق وبسایت ایران هتل آنلاین قابل رزرو کردن با بهترین قیمت و بیشترین تخفیف خواهند بود. قیمت بلیط تونل آکواریوم اصفهان را از سایت این شهرداری می توانید ببینید. استاد محمدرضا و استاد علیاکبر اصفهانی، نام دو تن از معمارانی است که میدان را طرحریزی نموده و آن را به شکل فعلی بنا نهادهاند. کاشی کاری های مسجد جامع یزد به خوبی هنر استادکاران این حرفه را به نمایش گذاشته و هنوز مانند سالهای بسیار دور صلابت و استقامت خود را حفظ نموده است.

در کنار این مسجد، کتابخانه ای وجود دارد که گنجینه ای نفیس از قرآن ها و کتاب های خطی را در خود جای داده است. میدان امیر چخماق در خیابان امام خمینی کنار چهارراه شهدا است. مسجد یاد شده به دست امیر جلال الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری، حاکم یزد با همکاری همسرش فاطمه خاتون ساخته شده است. ایوان مسجد بهخاطر تزییناتی از قبیل کاشی معرق با نقوش اسلیمی و گیاهی و گرهچینی، همچنین آجرهای ضربی و کتیبههای کاشی معرق و کوفی شهرت دارد. اما گچ بری ستون های ایوان شبیه قسمت غربی است و زیبایی چشم نوازی دارد. قیصریه به فضایی گفته میشده که از لحاظ خصوصیات معماری به یک راستهی فرعی، دالان یا تیمچه و در مواردی به یک سرا شبیه بوده است و غالباً به عرضهی کالاهای گرانبها و منسوجات عالی اختصاص داشته است . محسن عباسی هرفته گفت: تقریبا یک هزار میلیارد تومان در محدوده شهر میراث جهانی یزد برای مرمت هزار بنا در سه سال گذشته سرمایهگذاری شده است. این باغ در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. وی بیان کرد: خرمآباد با توجه به وجود غارهای اطراف شهر و همچنین آب، هوا، سوخت و پروتئین، بیش از ۵۰ هزار سال سابقه سکونت یا گذرگاه بشر بوده و این موجب شده در فهرست موقت ثبت جهانی آثار قرار گیرد. بدیهی است نمی توان به کیفیت و جزییات تغییر و تحولاتی که قرار است در آن ایجاد شود, بی اعتنا بود. بر روی بدن این شیر ها، حروف حرفی دیده می شود که به صورت حکاکی شده ایجاد شده اند و در واقع طبق نظریه ها، متعلق به حکاکان می باشند. غرفه ها، گوشواره ها، قوس های جناغی خوش اندام که تناسب چهار به سه را دارد در عین ظرافت، باریک بینی و ژرف نگری، معماری ایرانی را در طراحی، اجرا و استواری بنا نشان می دهد.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با اجاره ماشین برای سفر وب سایت خود باشید.

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی